Friday, November 26, 2010

Renungan kisah Ashabul ukhdud


*maaf, agak panjang post kali ni, tp kalau pendek takot x faham plak. So, sila baca sampai abis ye dan ambillah ikhtibar dari kisah ini.....

Pada masa dahulu raja-raja bergantung kepada ahli sihir untuk mengukuhkan lagi takhta kerajaan mereka. Sihir digunakan oleh pemerintah untuk menipu orang ramai yang menyebabkan mereka menjadikan raja sebagai tuhan selain daripada Allah swt. Rasulullah saw telah memberitahu bahawa ada seorang raja yang mempunyai seorang tukang sihir yang sudah lanjut usianya. Tukang sihir ini merasa takut akan kehilangan ilmunya dan meminta agar raja tersebut mencari seorang budak yang bijak dan menonjol pada masa itu untuk mewarisi ilmu dan kesesatanya. Raja itu menunaikan hajat tujang sihir tadi.

Pada suatu hari ketika pemuda itu berulang alik dari istana, dia telah melalui satu tempat yang merupakan tempat tinggal seorang rahib (ahli agama ) yang mana dia begitu tertarik kepadanya dan mendengar segala nasihat daripada rahib tadi. Setelah pemuda itu mengadu kepada rahib tersebut mengenai tindakan ahli sihir yang akan dikenakan jika dia terlewat kerana belajar dengan rahib. Lalu rahib itu memberi cadangan iaitu jika tukang sihir itu bertanya tentang kelewatannya maka katakanlah bahawa keluarganya telah menyekatnya dan jika ditanya oleh keluargamu maka katakanlah bahawa tukang sihir telah menahannya yang menyebabkan dia kelewatan.

Pada suatu hari pemuda tersebut telah terserempak dengan seekor binatang besar yang menahan dan menyekat orang ramai yang mana ia kemungkinan sebagaimana singa atau ular yang besar. Rentetan daripada masalah ini, timbullah satu peluang bagi pemuda tersebut untuk menyelesaikan perkara di antara tukang sihir dan rahib bagi mengetahui yang manakah di anatara mereka berdua berada di dalam kebenaran. Lalu dia pun mengambil seketul batu dan melontar kepada binatang tersebut dengan memohon kepada tuhan agar membunuh binatang tersebut jika sekiranya rahib itu lebih diredahaiNya berbanding dengan tukang sihir itu. Tiba-tiba binatang itu tersungkur dan rebah dengan lontaran tadi sedangkan orang ramai menyangka bahawa binatang tersebut tersungkur kerana kelebihan daripada ilmu sihir yang dipelajarinya.

Setelah rahib tersebut mengetahui bahawa pemuda tersebut akan diuji kerana telah memperlihatkan ilmunya, maka dia meminta agar budak itu tidak berdakwah secara senyap sebagaimana yang dilakukan oleh rahib tersebut tetapi sebaliknya rahib tersebut meminta agar tidak memberitahu mengenainya kepada orang ramai. Pesan rahib lagi bahawa orang mukmin itu meminta kesejahteraan hanya kepada Allah dan jika diuji dia bersabar.

Allah swt telah mengurniakan kepada budak tadi kelebihan menyembuh penyakit-penyakit di antaranya mencelikkan penglihatan dan menyembuhkan penyakit sopak yang mana dia memberitahu bahawa penyembuhnya adalah Allah. Sesiapa yang beriman kepada Allah maka Dialah jua penyembuhnya. Pemuda tadi tetap dalam menyebarkan dakwah ketika mengubati penyakit orang ramai. Tersebarlah berita mengenai kehebatan pemuda tadi kepada salah seorang pegawai istana yang buta . Tanpa berlengah, dia pun memberikan kepada budak tadi satu hadiah yang besar untuk mengubatinya. Pemuda tersebut memberitahu bahawa penyembuhnya adalah Allah. Jika dia beriman kepada Allah, dia akan berdoa kepada Allah supaya Dia menyembuhkan penyakitnya. Pegawai tadi terus beriman dan penyakitnya disembuhkan dengan berkat daripada doa budak tadi.

Pada suatu hari, pegawai tadi telah menghadiri suatu majlis yang mana raja berasa hairan terhadap apa yang berlaku kepada pegawai itu. Maka dia bertanya: “Siapakah yang menyembuhkan penglihatanmu”. Lalu pegawai tersebut menjawab: “Tuhanku”. Maka raja tersebut bertanya lagi: “Adakah bagi kamu tuhan selain daripadaku?”. Pegawai itu menjawab: “Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah”. Maka raja tersebut begitu marah apabila mendengar jawapan itu yang mana dia menganggap bahawa kata-kata pegawai nya tadi boleh membawa kepada fitnah yang besar dan boleh menggugat takhta dan pemerintahannya. Ini akan menyebabkan rakyat akan merasa bahawa selama ini mereka telah ditipu dengan dakwaan raja yang mendakwa dirinya sebagai tuhan yang patut disembah selain daripada Allah dan menganggap dirinya sebagai tuhan manusia . Tukang-tukang sihir dan pegawai-pegawai yang jahat itu bekerja siang dan malam dalam memperbaiki aqidah pegawai tadi maka gementarlah hati raja tersebut kerana bimbang takhta pemerintahannya akan tergugat. Dia telah menyiksa pegawai itu sehinggalah dia memberitahu mengenai beritahu pemuda tersebut.

Apabila pemuda tadi datang ke istana yang mana raja itu menyangka bahawa pemuda tadi telah mencapai suatu tahap ilmu sihir hasil daripada tunjuk ajar tukang sihirnya. Tetapi ternyata sangkaannya itu meleset sama sekali apabila pemuda tadi mengingkari sihir dan tukang sihir yang mana dia memberitahu mereka bahawa dia tidak menggunakan ilmu sihir untuk mengukuhkan kedudukan takhta dan menyembah raja itu. Sebaliknya dia akan berdakwah kepada manusia supaya mengingkari raja tersebut dan beriman kepada Allah s.w.t yang Esa. Maka raja tersebut pun menyeksa pemuda tadi dengan tujuan untuk mengetahui punca fitnah yang berlaku kepadanya sehinggalah budak tadi memberitahu mengenai rahib tadi. Maka terjadilah perkara yang ditakuti oleh rahib tadi berkenaan perkara yang tidak diingini berlaku. Maka diazabnya rahib tadi agar meninggalkan agamanya namun ia enggan dan tetap bersabar sehinggalah sampai ke kemuncaknya yang mana badannya dibelah dua dengan gergaji. Begitu juga yang berlaku kepada pegawainya yang beriman itu. Begitulah pemuda yang sabar di dalam menahan azab ketika dalam mehnah dan ujian dengan mengutamakan iman daripada kehidupan mereka. Walaupun mereka diuji dengan azab, namun pada hakikatnya mereka berada di dalam pertolongan dan perlindungan Allah s.w.t serta mendapat keredaanNya dengan memperolehi syurga dan dijauhkan daripada azab neraka yang mana pada hari qiamat mereka ditolong oleh Allah s.w.t .

Raja tersebut cuba mempengaruhi pemuda tadi kerana ia boleh mengukuhkan kedudukannya jika dia kembali kepada agama asalnya kerana pemuda tadi memiliki sifat-sifat yang unik. Tambahan pula bapanya adalah daripada kalangan pembesar negara yang mana raja itu tidak mahu menimbulkan kemarahan pemuda budak tersebut dan kekecohan di kalangan kaumnya. Setelah gagal melembutkan hati pemuda tadi, mereka telah merancang untuk membunuhnya dengan pelbagai cara disamping masih memberi peluang kepada pemuda tadi untuk kembali kepada aqidah asalnya dengan menganggap bahawa cara itu akan dapat menakutkan pemuda tersebut tetapi mereka telah silap. Rancangan pertama ialah menghantar pemuda tadi ke puncak gunung untuk dihumbankan ke lembah yang curam. Lalu pemuda itu berdoa kepada tuhanNya. Tiba-tiba bergegarlah gunung tersebut dan jatuhlah semua pegawai-pegawai raja ke dalam lurah yang tinggi itu. Kembalilah pemuda tadi kepada raja dengan selamatnya dan memberitahu akan mengenai apa yang menimpa pegawai-pegawai bersamanya tadi.

Selepas gagal cubaaan pertama, lalu dihantar pula ke tengah laut untuk dihumbankan ke dasar lautan jika dia masih enggan kembali ke agama asalnya . Maka berdoalah pemuda tadi kepada Tuhannya. Doanya dimaqbulkan yang mana kesemua pegawai tadi ditenggelamkan oleh Allah s.w.t. Pemuda tadi kembali semula kepada raja dengan selamatnya.

Suatu peringatan yang penting di sini ialah mengenai tindakan pemuda tadi yang mana dia tidak terus melarikan diri setelah diselamatkan oleh Allah s.w.t tetapi dia tetap kembali kepada raja tersebut. Ini adalah kerana dia tidak berniat untuk menyelamatkan dirinya semata-mata tetapi bertujuan untuk menzahirkan agama Allah s.w.t dan meninggikan kalimahNya. Tidak syak lagi orang ramai selalu mengikuti perkembangan perjalanan pemuda tersebut sehingga mereka mengetahui apa yang berlaku kepadanya. Setiap perbuatan pemuda itu menjadi buah mulut di majlis-majlis dan perayaan-perayaan terutamanya berkaitan dengan keberanian pemuda tersebut dalam menghadapi pemerintah yang zalim itu tanpa rasa gentar dan takut. Sebenarnya orang ramai tidak mempercayai segala dakwaan raja mereka tetapi oleh disebabkan kezaliman raja menyebabkan mereka menyembunyikan perkara ini.

Raja menyedari akan kelemahannya untuk membunuh pemuda tersebut maka akhirnya pemuda itu sendiri memberitahu mengenai satu cara yang membolehkan dirinya dibunuh. Walau dengan apa cara sekalipun yang dilakukan oleh raja itu namun ia tidak dapat membunuhnya kecuali dengan cara yang akan diberitahu oleh pemuda tadi. Pemuda tadi meminta raja tersebut supaya mengumpulkan orang ramai di suatu tempat dan mengikatnya pada suatu batang kayu. Kemudian mengambil anak panah daripada simpanannya dan memanahnya dengan berkata:” Dengan nama Allah s.w.t Tuhan budak ini!”. Lalu raja pun memanahnya sebagaimana cara yang di suruh oleh budak itu.

Begitulah peristiwa yang terjadi yang mana tatkala anak panah itu terkena ke dada pemuda tadi, maka raja itu telah memeriksa dengan meletakkan tangannya pada tempat anak panah tersebut bagi mengesahkan bahawa dia telah mati. Kematian pemuda tadi setelah menunjuk cara kepada raja cara untuk membunuhnya apabila raja tersebut tidak mampu membunuhnya melainkan dengan cara memanah dengan anak panah yang diambil dari simpanan pemuda itu sendiri dan bukan menggunakan anak panah yang lain sambil melafazkan dengan nama Allah s.w.t Tuhan budak ini. Jika tidak, maka raja tersebut tetap menemui jalan kebuntuan di dalam membunuhnya.

Jika perkara ini terjadi pada zaman kita maka sudah tentu menjadi satu perbalahan dan perbahasan kepada sesetengah orang yang tidak mendalami dalam bidang agama tentang sejauh mana kebenaran perbuatan pemuda tadi. Adakah ia patut menunjukkan jalan kepada raja tersebut cara yang boleh menyebabkan ia mati? Atau bukan cara itu akan membunuhnya. Sesetengah orang yang cetek ilmunya pula mendakwa bahawa perbuatan pemuda tadi termasuk di dalam perbuatan membunuh diri. Sebenarnya membunuh diri adalah perbuatan orang yang berputus asa dan mahu lari daripada kehidupannya yang sebenar. Sedangkan pemuda tadi dan orang yang sepertinya adalah orang yang sanggup berkorban jiwa raga mereka untuk menyebarkan dan mempertahankan keIslaman dan keimanan mereka. Merekalah yang menentang kejahatan orang yang berbuat kerosakan dan ini merupakan herdikan kepada orang kafir.

Bukanlah pemuda tadi seorang yang bodoh menuntut kematian tetapi sebenarnya dia begitu berharap dengan kematiannya itu dapat mengajak orang lain ke arah keimanan kepada Allah s.w.t dan mengajak orang lain supaya menentang taghut tersebut. Kadang-kadang ketakutan yang ada pada manusia menyebabkan mereka terhalang daripada mengikuti kebenaran dan dalam memperkatakan kebenaran tersebut. Tampilnya pemuda tadi dengan mengorbankan dirinya tanpa menghiraukan raja dan pegawai-pegawainya adalah merupakan satu contoh kepada orang ramai dalam menyatakan kebenarannya.

Setelah pemuda tersebut hampir menemui ajal, dengan perasaan lega raja tersebut merasakan bahawa telah berakhir fitnah terhadapnya dan telah selesai urusannya dengan mengikis punca dan akar umbi lawannya itu. Tiba-tiba datang pegawainya dengan tergesa-gesa dan memberitahu bahawa terjadi perkara yang paling ditakuti oleh raja itu sendiri iaitu berimannya orang ramai kepada Allah s.w.t . Maka dengan ini tercapailah segala hasrat dan tujuan pemuda tadi dengan mengikis perasaan takut orang ramai tanpa menghiraukan raja berserta pegawainya dan menjadikan pengorbanan dirinya dijalan Allah s.w.t sebagai suatu wasilah atau jalan untuk orang ramai beriman dan mentauhidkan Allah s.w.t .

Kemarahan raja tersebut sampai ke kemuncaknya yang mana dengan segera dia mengarahkan semua pegawai dan sekutu-sekutunya menggali parit dan menyalakan api ke dalamnya dengan menghumbankan setiap orang yang tidak mahu kembali kepada agamanya yang asal. Namun semua orang lebih rela dihumbankan ke dalam api tersebut kerana api neraka di hari qiamat lebih ditakuti oleh mereka daripada api dunia yang jauh bezanya, begitulah mauqif dan pendirian orang mukmin yang sebenarnya.

Suatu peristiwa yang penting di dalam kisah yang bersejarah ini adalah peristiwa seorang wanita yang masih mempunyai anak kecil di dalam pangkuannya yang masih menyusu apabila dia menghampiri jurang api tersebut hampir-hampir dia mahu kembali ke agamanya yang asal lalu dengan izin Allah s.w.t menjadikan anak yang kecil itu dapat bercakap kepada ibunya supaya bersabar kerana ia berada di dalam kebenaran dengan kata-katanya yang berbunyi: bersabarlah ibuku sesungguhnya kita berada didalam kebenaran. Itulah kebesaran Allah s.w.t untuk mengukuhkan kedudukan dan keimanan orang mukmin. Allah s.w.t telah merakamkan peristiwa dan sebab pembakaran mereka tersebut di dalam ayat 4 hingga 8 surah al-Buruj yang bermaksud:

“Binasalah dan terlaknatlah orang yang membuat parit (yaitu para pembesar Najran di Yaman), yang berapi (yang mempunyai) kayu bakar, ketika mereka duduk di sekitarnya, sedang mereka menyaksikan apa yang mereka perbuat terhadap orang-orang mukmin. Dan mereka menyiksa orang-orang mukmin itu hanya kerana (orang2 mukmin itu) beriman kepada Allah Yang Maha Perkasa, Maha Terpuji,”

Begitulah kezaliman dan sifat melampau mereka kerana sanggup membakar kaumnya sendiri diatas sebab tidak mengikut jalan dan cara yang diciptakan oleh mereka sendiri.Bagi mereka perkara yang penting ialah dapat mengekalkan raja dan mempertahankannya jika tidak semua orang akan di bakar hidup-hidup.

PENGAJARAN KISAH

1. Allah tetap menyempurnakan agamaNya sebagaimana Dia menolong pemuda dalam kisah ini. Kaum yang selama ini berada dalam kesesatan dan kezaliman mendapat hidayah Allah apabila melihat peristiwa yang berlaku kepada budak itu.Allah taala senantiasa membantu mereka yang menegakkan dan memelihara serta mempertahankan agamaNya

2. Allah mampu membangkitkan pendakwah pada agamaNya daripada kalangan org yang mana pada mulanya dianggap pengukuh kepada kerajaan Thaghut sebagaimana pemuda di dalam kisah ini, pada mulanya pemuda itu menjadi murid kepada tukang sihir tetapi akhirnya beriman kepada Allah melalui pengajian yang di perolehi daripada Abid dan akhirnya dia menjadi penentang paling kuat kepada kerajaan yang zalim itu.

3. Iman tidak memerlukan masa yang panjang setelah diberi hidayat oleh Allah didalam hati manusia sebagaimana yang terjadi kepada kaum di dalam kisah ini.

4. Allah mengurniakan karamah (kemuliaan) kepada wali-waliNya didalam memperkukuhkan lagi keiman adan keyakinan.

5. Orang kafirn sentiasa bermusuh dengan orang beriman sebagaimana di gergaji rahib dan pegawai raja yang telah beriman kepada Allah.

6. Kita wajib bersabar di dalam menempuh ujian sebagaimana sabarnya rahib, pegawai dan budak itu serta kaum yang telah dihumbankan ke dalam lubang api.

7. Di bolehkan membuat helah dalam peperangan dan perkara yang bertujuan menegakkan kebenaran.

8. Orang yang jahat sentiasa mahu kejahatan mereka diwarisi kepada orang lain sebagaimana tukang sihir mahu mengekalkan ilmu sihirnya kepada orang lain untkn menyesatkan manusia.

9. Mereka yang benar-benar yakin, Istiqomah, dan ikhlas dalam perjuangan sahaja yang akan mendapat kemenangan.

Kesimpulan

Sebagai seorang yang beriman kepada Allah SWT kita hendaklah yakin akan kebenaran agama Allah dan sentiasa berdoa serta bergantung kepadaNya Serahlah segala urusan dan penentuan hanya kepada Allah. Barang sesiapa yakin kepada Allah maka Allah akan menolongnya dan jika dia terkorban sekalipun pegorbanannya itu akan menjadi titik tolak kepada kebangkitan ke arah kebenaran. Kita hendaklah berjemaah kerana ia akan membawa kepada keberkatan dan kebahgiaan. Sesiapa yang menolong dan membantu agama Allah di dunia maka Allah akan menolongnya di dunia dan di akhirat serata menetapkannya di dalam islam.

Wednesday, November 17, 2010

UKHUWAH FILLAH: Antara Memahami Dan Merasai


Tidaklah terlalu sukar untuk mencari teman yang mampu memahami masalah yang membebankan kehidupan kita. Namun Ukhuwah menawarkan sesuatu yang lebih indah iaitu teman yang bukan sekadar memahami tetapi juga turut merasai bebanan perasaan yang sedang kita tanggung.
Teman atau sahabat yang terbina diatas rasa persaudaraan kerana Allah memiliki jiwa yang begitu halus dan peka. Ia benar-benar menginginkan kebahagiaan untuk sahabatnya hingga sentiasa mengingati nama sahabatnya setiap kali berdoa dan munajat. Ketika sahabatnya berada dalam kesusahan maka ia pun turut merasainya lalu sering ia memanjangkan sujud memohon kebaikan untuk sahabatnya.

Ya, tentu sukar tetapi tidak mustahil. Rahsianya ialah IMAN. Ya, persaudaraan yang terbina diatas dasar iman bukan kerana kepentingan duniawi atau nafsu. Persaudaraan yang menjadikan syurga dan keredhaan Allah sebagai matlamat utama.

Ya, tentu sukar untuk membayangkannya sebagaimana sukarnya untuk kita melupakannya setelah kita benar-benar merasainya. Pernahkah kita merasakan simpati ketika melihat wajah teman kita yang dilanda kesedihan dan dia belum sempat meluahkan perasaan atau mengadu kepayahannya kepada kita. Atau pernahkah kita terasa bahagia ketika teman kita baru sahaja cuba membuka mulutnya untuk berkongsi kebahagiaan. Sekiranya belum maka tentu kita belum pernah merasainya (ukhuwah) dan sekiranya pernah maka mungkinkah ukhuwah ini hanya diruntuhkan hanya dengan khabar-khabar angin atau umpatan-umpatan orang-orang yang lemah imannya.

Tuesday, November 16, 2010

Salam Eid Adha kepada ahli ALumni

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

aidil-adha.jpg


Eid Mubarak sahabat-sahabat alumni =) Selamat Hari Raya Aidiladha…Alhamdulillah, syukur sebab kita diberi kesempatan pada tahun ini untuk bersama-sama merayakan ibadah korban. Thank you Allah (SWT)~~Alhamdulillah tahun ini, Allah (SWT) limpahkan rezeki yang murah kepada kita sebab kita dapat berkorban 8 ekor lembu(eh lembu kh sapi?sama kali?) dan 12 ekor kambing. Ngaleh jua lah motong-motong daging, tapi syok sangat sebab ada kerjasama dan saling bantu membantu =) Ukhuwwah terjalin dan semakin rapat *wink wink*


Sempat ana berfikir sejenak, betapa telitinya ciptaan Allah (SWT). Apa yang ana dapat lihat, mula-mula kita tak sedar bahawa ciptaan Allah (SWT) sungguh unik dan penuh dengan misteri. Misalannya, bila kita tengok kambing/lembu, kita inda pun merasakan apa-apa kelainan, sebab biasanya kita tahu beli saja di kedai. Sungguh berlainan bila kita sendiri yang ‘bedah siasat’ haiwan atu. Rupanya sungguh nipis kulit haiwan atu, mudah saja kena potong, tapi walaupun ia nipis tetap jua haiwan atu dapat hidup(but not until today ehe). Apa nya urang, kalau kan diikutkan really fragile wah. Lepas satu lapisan, ada lagi lapisan yang lain(lapisan isi) and then barutah ada lapisan perut + usus.



First time lihat, heran ada, taa’jub pun ada. Kalau kan dipikir-pikirkan indah ciptaan Allah (SWT) ane, even yang simple pun tani inda pernah terpikir yang sebenarnya benda atu cematu. Masa mengarat-ngarat, I keep asking myself ‘part apa ne ah?belapis-lapis and banyak lamak, cana buleh tu ah?sedangkan ia makan rumput and minum air ganya, wah~~syok ee rasa kan jadi doktor rasanya, supaya dapat belajar organ-organ dalaman, Masyaallah unik banar Allah (SWT) cipta, baru jua sedikit ne, apa lagi ciptaan Allah (SWT) yang lain-lain ah?’.


‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda(kebesaran Allah (SWT)) bagi orang yang berakal’ Al-Imran : 190


Personally ana rasa happy sangat-sangat dengan rahmat Allah (SWT) yang inda pernah putus terhadap hamba-hambaNya. Maritah tani sama-sama merenungkan sejenak ciptaan Allah (SWT), apa sajalah yang kamu terpikir masane(langitkah, pokokkah, even diri tani pun unik!Tani sendiri pun inda tahu apa dalam badan tani, kan kan?). Terpulang kepada kitani cemana kan membalas semua kurniaan dan nikmat yang Allah (SWT) anugerahkan arah kitani. Sama-sama tani mengucapkan Alhamdulillah dan berdoa semoga kitani akan dimurahkan rezeki dan dapat lagi berkorban tahun hadapan. Semoga ibadah korban kitani akan diterima Allah (SWT) dan semua dosa tani diampunkan Allah (SWT), berkat ketulusan hati dan jiwa kitani yang selalu mengharapkan maghfirah dan kasih sayangNya.



aidiladha.jpg


Sunday, November 14, 2010

10 keutamaan menghubungkan ukhwah

Dari : Exco Rohani & Kepimpinan

Salam rindu buat sahabat-sahabat alumni, semoga bahagia dengan iman dan Islam dalam setiap amal kamu.

Entri kali ini ingin berbicara keutamaan menhubungkan ukhwah.Semoga perkongsiang sederhana ini bisa membuahkan kejayaan iatu meraih "trofi maghfirah" dariNya.Amiiin...


1. Mendapatkan keredaan Allah kerana Allah amat suka kepada orang yang menghubungkan Ukhuwah begitu juga penduduk di langit.

2. Menggembirakan para Malaikat di langit kerana mereka amat suka kepada orang yang menghubungkan Ukhuwah.

3. Dapat menambahkan pahala amalnya setelah ia meninggal kelak.

4. Dapat menambah dan menimbulkan rasa kasih sayang dalam pergaulan seharian.

5. Dapat menambah dan menimbulkan keberkatan kepada rezeki.

6. Allah dapat melanjutkan usianya.

7. Menjadikan iblis dan syaitan bertambah gelisah dan sakit hati.

8. Akan disegani dan dihormati oleh masyarakat yang berada di sekelilingnya.

9. Dapat menggimbirakan jenazah yang berada di alam barzah.

10. Dapat mencetuskan kegembiraan pada kedua belah pihak, tiada amalan yang lebih baik melainkan menggembirakan hati orang-orang yang beriman.

Muhasabah Kasih untuk Cinta

Saudaraku,

Hayatilah Persaudaraan Kerana Allah

Assalamualaikum,

Semoga perjalanan hidup kalian sentiasa dilingkungi rahmat dan di bawah peliharaan-Nya jua. Tasbih dan tahmid hanya untuk khaliq yang Maha Pencipta segala sesuatu. Selawat dan salam buat junjungan mulia, kekasih-Nya, Al-Amin, para sahabah yang setia bersama baginda serta para duat yang sedang dalam perjalanan ke nokhtah kebenaran bersama bebanan tanggungjawab yang terpikul di bahu-bahu mereka.

Renungi sejenak firman-Nya yang mulia yang mafhumnya:

"Dan yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah dapat mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.".
(Terjemahan surat Al-Anfaat: Ayat 63)

Ikatan akidah Islam itu adalah sekuat-kuat ikatan. Dan, di situlah terbitnya ukhuwah fillah (persaudaraan yang terjalin semata-mata kerana Allah). Keindahan persaudaraan akan terserlah tatkala keimanan yang jitu tersemat di dalam hati.

Saudara,

Apabila ditinjau hasil persaudaraan yang dibentuk oleh Rasulullah s.a.w. di jiwa para sahabah, maka di sana terpancarlah betapa mulianya hati-hati yang mampu menghayatinya. Bukan harta sahaja yang sanggup diserahkan hatta nyawa sekalipun sanggup dijadikan cagaran.

Marilah kita rengungi kisah pada zaman sahabah. Sebaik sahaja selesai peperangan, para pejuang meninjau sahabat-sahabat mereka yang masih hidup. Tatkala itu, seorang pejuang terlihat tiga sahabatnya dalam keadaan parah dan tidak bermaya. Dia segera menuju sabahat terdekat yang kehausan, lalu diisyaratkan agar air itu diserahkan kepada sahabat itu. Tatkala air hendak diteguk, terdengar pula rintihan sabahat yang ketiga, lalu diisyaratkan sebagaimana yang dilakukan oleh sahabat yang pertama. Sahabat yang akhir pula sayu melihat keadaan kedua-dua sahabatnya, lalu meminta agar air itu dikembalikan kepada sahabat yang pertama. Apabila tiba pada pahlawan pertama tadi, ternyata dia telah syahid. Pejuang itu segera menuju dua sahabatnya lagi, namun semuanya kembali menemui Allah dengan keagungan sifat persaudaraan yang tertanam di hati mereka.

Demikian manisnya persaudaraan yang tidak didasarkan kepada kepentingan diri. Tidak terdiri atas sikap haloba harta dunia dan tidak tertegak dengan kata-kata manis semata-mata. Akan tetapi, itulah persaudaraan yang hakiki.

Lantaran itu,

Kembalilah merengungi hakikat kita hari ini. Persaudaraan yang kita laungkan untuk Allah, yang berdasarkan keimanan yang hanya kepada Allah hakikatnya terlalu jauh berbeza daripada persaudaraan yang diamalkan oleh generasi terdahulu. Jangankan berkorban untuk sahabat, bahkan peringkat persaudaraan yang paling rendah sekalipun, tidak mampu kita realisasikan.

Sedarilah duhai sahabat,

Persaudaraan yang sejati adalah bertitik tolak daripada keikhlasan dan kasih sayang yang benar, semata-mata kerana Allah. Kesilapan yang lalu dijadikan sebagai iktibar dan tidak harus diulangi. Pohonlah bantuan daripada Allah, moga-moga persaudaraan yang kita jalinkan ini akan diredai oleh-Nya.



Moga ia semanis madu....

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana sudi memperkenalkan kami dengan pengalaman baru.Alhamdulillah..Baru-baru ni, saya (admin blog alumni) berkesempatan bersama sahabat-sahabat alumni yang lain ke kenduri salah seorang ahli alumni di Yan..Walaupun tiba lewat, tapi memuaskan.Terima kasih untuk layanan yang baik..Semoga sentiasa dirahmati Allah.

Pengalaman indah yang saya cuba kongsikan sini adalah ukhwah.Walaupun ia adalah perkara yang sentiasa di bahsakan.Atau kata setengah orang "dah lapuk"...Tidak ada istilah "lama atau "baru" dalam duni ukhwah ini..Terasa ukhwah sebelum ini kembali hangat.Kami sama-sama setelah selesai menjamu selera ke tepi laut yang kebetulan dekat dengan rumah kenduri.

Allahuakbar , berkesempatan menikmati saat matahari terbenam..Fuh, indah sangat mengecapai suasana ketika itu..Romantik (???) ..Huhu..

Ketika itu, tampak kelihatan di wajah sahabat-sahabat saya kegembiraan.Bahagia sungguh hati ini melihat senyum manis sahabat-sahabat.Gembira mereka menyebar bahagia..Ye lah , bahagia sanagat, kalau semasa di Ma'had dulu tak kisah, hari2 boleh lihat gelagat sahabat-sahabat..Riang.Happy.Macam2 ada. Kali ini, ia berbeza.Ye lah, masing2 sibuk dengan amal tersendiri, tak berkesempatan untuk berkongsi ketawa.

Ukhwah ini terasa manis..Manisnya madu..Ya..Semoga ia semanis madu...Madu itu penawar...
Bukan semanis gula..Ya , sudah tentu bukan gula, kerana gula yang berlebihan mengundang penyakit.


Presiden Alumni; Saudara Suhaimi bersama Saudara Mohd Amin

ketika ini, angin laut yang bersepoi bertiup.Lembut sungguh..

Sahabat-sahabat mengabadikan kenanagn bersama.

Menikmati matahari terbenam

Terbenam ia untuk hari esok yang pasti.

Pulang ke destinasi masing-masing dengan azam yang baru, cuba menyelami "sinar"nya matahari yang tanpa jemu dan cuba aplikasi dalam dunia ukhwah. Banyak benda yang boleh kita beljar dari semua ciptaan Allah hatta matahari pun , cumanya semoga kita sahaja bersedia untuk menjadi "murid" kepada sunatullah atau aturan Allah. Ya , belajar dari pengalaman..Itu guru terbaik.

p/s : terdetik di hati dan sempat bercakap dengan nada seakan berbisik , " Laut ini akan jadi saksi.nantikan kehadiran kami, Kami akan bertapak di sini untuk program.Insyallah".

Thursday, November 11, 2010

Purdah dari kaca mata ulama

Dari Unit Tanzim & Jabatan Nuqaba'

Bismillah , alhamdulillah untuk pertama kalinya saya dari unit tanzim untuk berkongsi sedikit santapan rohani buat sahabat-sahabat semua.
Hari ini, teringin berkongsi denga sahabat mengenai satu perkara yang sudah menjadi perbahasan par alim 'ulama iaitu berpurdah? Bagaimana hukumnay purdah disisi ulama kita ahlulsunnah waljamaah? maka di sini saya lampirkan beberapa bahasan dari rujukan kitab-kitab arab.Insyallah semoga bermanfaat.


Purdah dari kaca mata ulama


Niqab ialah sesuatu yang digunakan oleh wanita bagi menutup bahagian wajah mereka.Cuma yang dipamerkan hanya bahagian mata sahaja.Terdapat lagi istilah-istilah yang ada kaitan dengan niqab.Antaranya ialah khimar, burqa’ , hijab, dan litham. Saya akan terangkan secara ringkas satu persatu kaitan antara istilah-istilah tersebut dengan niqab.

1. الخمار : ini ialah nama bagi kain yang digunakan untuk menutup bahagian kepala bagi wanita.Ini berdasarkan firman Allah taala di dalam al-Quran surah al-Nur ayat 31:


وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ


Maksudnya: dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.
Kaitan di antara niqab dan khimar ialah niqab digunakan untuk menutup wajah,manakala khimar digunakan untuk menutup kepala.Kedua-duanya merupakan pakaian muslimah.

2. الحجاب: Ini merupakan nama bagi kain yang digunakan untuk menutup keseluruhan wanita tersebut.

3. البُرقَع : Ini merupakan nama bagi kain yang digunakan untuk menutup keseluruhan wajah wanita.Menurut Ibn Manzhur ,pengarang kitab Lisan al-Arab: Terdapat sedikit ruang untuk memperlihatkan mata bagi burqa’. Jika kita mengambil dengan takrif yang diberikan oleh Ibn Manzhur maka ianya sama maksud dengan niqab.

4. اللِثام : Ini merupakan nama bagi kain yang digunakan untuk menutup bahagian mulut.Kaitan di antara niqab dan al-Litham ialah , niqab digunakan untuk menutup keseluruhan wajah kecuali kedua mata. Manakala al-Litham pula digunakan untuk menutup bahagian mulut dan ke bawah. Bilamana niqab digunakan untuk menutup bahagian wajah wanita maka ianya mempunyai kaitan rapat dengan aurat. Ini kerana, aurat adalah merupakan anggota yang wajib ditutup. Maka para ulama berbeza pendapat, adakah wajah termasuk di dalam aurat bagi wanita?

Jumhur para ulama iaitu Hanafiyah, Malikiyah, Syafieyah dan Hanabilah berpendapat mengatakan bahawa wajah wanita bukanlah aurat. Ini bermakna, diharuskan bagi wanita untuk menutup wajahnya dan dibenarkan juga baginya untuk membuka wajahnya.


Menurut para ulama bermazhab Hanafi: Wanita muda dilarang mempamerkan wajahnya di hadapan lelaki yang ajnabi . Larangan di sini bukanlah disebabkan wajah mereka aurat. Tetapi adalah untuk mengelakkan fitnah.Ini juga merupakan pendapat al-Imam Ibn Abidin rahimahullah, salah seorang ulama Hanafi.


Manakala para ulama bermazhab Maliki pula berpendapat: Makruh bagi wanita untuk memakai niqab( yang dimaksudkan dengan niqab oleh para ulama Maliki ialah yang menutup keseluruhan wajah termasuk mata)sama ada semasa solat atau selainnya.Ini kerana ianya terlalu berlebih-lebihan. Maka berdasarkan pendapat ini, golongan lelaki adalah lebih utama tidak memakai niqab, kecuali jika ianya menjadi adat bagi tempat tersebut.

Para ulama Maliki juga menyebutkan bahawa: Jika wanita tersebut muda dan cantik serta dibimbangi ianya akan menimbulkan fitnah, maka wajib baginya memakai niqab(purdah), serta menutup kedua tapak tangannya(dengan memakai sarung tangan).

Para ulama bermazhab Syafie pula berbeza pendapat didalam masalah niqab ini.Sebahagian ulama bermazhab Syafie berpendapat wajib bagi wanita memakai niqab,sebahagian lagi mengatakan ianya sunnah manakala sebahagian lagi mengatakan ianya merupakan Khilaf al-Aula.

Didalam hadis baginda sallallahu alaihi wasallam disebutkan:


عن سيدنا ابن عمر رضى الله عنهما أن النبي صلى الله عليه و سلم قال: لا تنتقب المرأة المحرمة و لا تلبس القفازين


Maksudnya: Diriwayatkan daripada Saidina Abdullah bin Umar radhiyallahu anhuma, Sesungguhnya Baginda Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda: Janganlah seorang wanita tersebut memakai niqab dan memakai sarung tangan ketika dalam keadaan ihram.

Disebutkan oleh Ibn Taimiyah rahimahullah : Hadis ini menjadi dalil bahawa wanita pada zaman Baginda sallallahu alaihi wasallam memakai niqab dan sarung tangan. Oleh sebab itulah baginda sallallahu alaihi wasallam melarang pemakaian tersebut pada ketika waktu menunaikan ibadah haji.

KESIMPULAN

Jika kita menilai dengan baik pendapat para ulama tersebut, maka jelas menunjukkan bahawa niqab adalah sesuatu yang dituntut di dalam Islam. Cuma perlu difahami, bukanlah saya bertujuan untuk menyuruh semua wanita memakai niqab secara total. Amalkan berdasarkan kemampuan kita. Jika wanita tersebut merasakan bahawa jika dia tidak memakai niqab maka ianya akan menjadi lebih bahaya dan fitnah(manusia akan memandang kepadanya dengan syahwat),maka wajib baginya memakai niqab. Tetapi jika dia merasakan bahawa tiada masalah jika dia tidak memakai niqab, maka tidaklah menjadi dosa jika dia tidak memakai niqab sekalipun. Mereka boleh mengunakan sebahagian pendapat yang dipegang oleh ulama bermazhab Syafie yang mengatakan bahawa ianya merupakan Sunnah.

Wallahu a’lam



Sumber rujukan :

1. Mausu’ah Kuwaitiyah jilid 41 mukasurat 134

2. Mausu’ah Yusufiyah oleh Syiekh Doktor Yussuf Khattar hafizahullah mukasurat 605-610

Blog Ustaz Nazrl Nasir (http://nazrulnasir.blogspot.com/)

Wednesday, November 10, 2010

ORGANISASI ALUMNI MAKTAB MAHMUD PENDANG

Alhamdulillah, selesai sudah mesyuarat Majlis Tertinggi alumni.Antara agenda mesyuarat tersebut adalah melantik barisan exco-exco yang bakal sama-sama untuk meneraju kepimpinan dalm alumni.Insyallah, tunaikan amanah andaJawatan adalah "taklif" (tanggunjawab) bukan tasyrif(untuk dibangga).Jadi buat semua sahabat-sahabat inilah susunan organisasi atas keputusan syura mesyuarat barisn Majlis Tertinggi Alumni.

ORGANISASI ALUMNI MAKTAB MAHMUD PENDANG




http://www.skyalbum.com/showAlbum/333132

PENAUNG : USTAZ THALAL BIN MUSTAFFA

PENASIHAT :

PENASIHAT 1 : USTAZ LUTPI BIN ABD AZIZ

PENASIHAT 2 : USTAZAH SUHANA BINTI SUUD


Majlis Tertinggi (MT Alumni)

PENGARAH : MUHAMMAD SUHAIMI BIN SAAD

TIMB. PENGARAH 1 : BADRI BIN ABU BAKAR

TIMB. PENGARAH 2 : RAIHANAH BINTI REJAB

SETIAUSAHA : MUHAMMAD HILMI BIN CHE HALIM

TIMB. SETIAUSAHA : HANI NABILAH BINTI SUKARNO

BENBAHARI : AHMAD FIKRI ARIF BIN AHMAD FUAT

TIMB. BENDAHARI : SITI NOR AMIRA BINTI BAHARUDDIN


Barisan Exco-Exco

UNIT KEROHANIAN DAN KEPIMPINAN

KETUA UNIT : MUHAMMAD SYAUQI BIN ELIAS

TIMB. UNIT : FARAH DIANA BINTI ABU BAKAR


UNIT TANZIM DAN JABATAN NUQABA’

KETUA UNIT : MUHAMMAD SUHAIMI BIN SAAD

TIMB. UNIT : NOOR IZZATI BINTI ABD WAHAB


UNIT EKONOMI DAN KOPERASI

KETUA UNIT : SYUKRI BIN OTHMAN

TIMB. UNIT : NAZIHAH BINTI ABD GHANI


UNIT KOMUNIKASI TEMPATAN DAN ANTARABAGSA

KETUA UNIT : MOHD NAIM BIN SAID

TIMB. UNIT : RASYIDAH BINTI ABD HALIM


UNIT KEBAJIKAN DAN KEMASYARAKATAN

KETUA UNIT : MOHD AKMAL ARIF BIN HASSIEM

TIMB. UNIT : NUR ADILAH BINTI ABD TAHIR


UINIT MAKLUMAT DAN MULTIMEDIA

KETUA UNIT : MUHAMMAD AMIN BIN HJ SUHAIMI

TIMB. UNIT : NURUL HAZIMAH BINTI IBRAHIM


UNIT KEBUDAYAAN DAN TUGASAN KHAS

KETUA UNIT : MOHD AFIF BIN SOBRI

TIMB. UNIT : WAN FATIN NADA BIN WAN ISMAIL


“GENERASI BERUKHUWAH, BERTUNJANGKAN DAKWAH,

MEMPERKASAKAN SAHSIAH”